Zo voorkom je de schijn van greenwashing: 7 tips

Greenwashing

Merken en bedrijven worden beter gewaardeerd als ze laten zien maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Maar dat wordt direct te niet gedaan wanneer je wordt beschuldigd van greenwashing. Zo kun je dit voorkomen:

Wat is greenwashing?

Greenwashing of groenwassen is het je groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan je bent.

De Commissie en de consumentenautoriteiten in een screening van websites op greenwashing vastgesteld dat meer dan de helft van de claims niet kan worden bewezen.

Voorkomen van beschuldiging van greenwashing

Om beschuldiging van greenwashing te voorkomen is een heldere en transparante communicatie en een duidelijk MVO beleid essentieel. Deze en andere tips:

1. Een goed onderbouwd MVO beleid

Dit is de belangrijkste tip! Wanneer MVO /duurzaamheid een geïntegreerd onderdeel is van je bedrijf,  heb je de meeste van de overige tips niet meer nodig. Bewust bezig te zijn met wat je wel en niet doet aan duurzaamheid, het aanpakken van waar je daadwerkelijk impact hebt en dit helder communiceren geeft zelden aanleiding tot beschuldigingen van greenwashing. Start dus met invoeren van een goed beleid.

2. Geen ‘cherry picking’

Wanneer je Maatschappelijk Verantwoord wilt ondernemen is het belangrijk eerst te kijken naar waar je daadwerkelijk impact hebt. Wanneer je dit niet doet en er 1 aspect uitneemt om te verduurzamen, en een ander, belangrijker aspect niet, loop je de kans daarop aangesproken te worden. Bv. pronken met een iets duurzame verpakking terwijl je ingrediënten verre van duurzaam zijn: niet doen!

3. Vermijd vage claims

100% natuurlijk? Dat betekent helemaal niets. Dat zijn de meeste levensmiddelen en over wat ‘natuurlijk’ precies is valt te discussiëren en  ligt niet vast. Ook ‘groen’, ‘eco’ en soortgelijke termen op je verpakking zonder onderbouwing of relevant keurmerk rieken al snel naar greenwashing.

4. Maak je claims waar

Zorg dat wat je beweert ook klopt. Zo werd Tony’s, ondanks al zijn goede bedoelingen om chocolade slaafvrij te maken, toch beschuldigd van greenwashing: het kon niet bewijzen dat de productie echt 100% slaafvrij was, zoals geclaimd. Daarom is de slogan nu aangepast naar ‘op weg naar 100% slaafvrij’.

5. Aanpakken van de bron ipv de gevolgen

Duurzaamheid is voorkomen van negatieve impact, de gevolgen compenseren komt pas daarna. Een voorbeeld van hoe het niet moet is adverteren met CO2 neutraal zijn door het afkopen van de CO2 uitstoot, terwijl je niets doet aan verminderen van je energiegebruik. Op zich een goede stap om CO2 te compenseren, maar alleen als dat samen gaat met investeringen om CO2 uitstoot te voorkomen. 

6. Vermijd eigen ‘Groene’ logo’s
Het gebruik van eigen ontwikkelde ‘groene’ logo’s wordt al snel gezien als greenwashing. Een groen blaadje op je verpakking terwijl er niets bij staat over duurzaamheid: doe dit liever niet. Gebruik in plaats daarvan erkende keurmerken.
7. Heldere communicatie

Alles staat of valt met goede communicatie. Ben eerlijk en transparant. Vertel wat je doet en waarom, en vertel ook wat je (nog?) niet doet of wat nog niet is gelukt en waarom niet. Wanneer je keuzes goed onderbouwt zijn, kun je daar moeilijk op aangevallen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *